Gå til hovedindhold

Hey Redhead – lokal iværksætter fra Horsens på promotion i Nederlandene.



Eva Marie Reng-Andersen

NEDERLANDENE - GPS’en viser 9½ timer kørsel foran os, da vi forlader Horsens midtby. I bilen sidder jeg med Eva Marie Reng-Andersen, en lokal iværksætter og selvstændig. Vi er på vej mod Tilburg i Nederlandene, hvor den årlige festival dedikeret til rødhårede, Red Days Festival, finder sted. Det er Evas fjerde tur til festivalen.

Tekst og foto: Mark Sørensen / 9MEDIA

Første gang Eva deltog var det som gæst, men de to sidste år har hun deltaget med sin egen stand, hvor man kan købe hendes produkt, en Mascara produceret til rødhårede. Eva fortæller dog at udgangspunktet for hendes brand, Hey Redhead, var at skabe et produkt til rødhårede, men at det sagtens kan bruges af andre typer, hvilket udvalget af Hey Redhead modeller viser.

Den første hele dag går med at gøre klar til vores store fotoshoot om torsdagen. Der skal gøres klar til syv modeller, seks fra Nederlandene og en enkelt fra Estland. Udover de rent praktiske ting, går vi gennem lokations som vi kan bruge. Det er overraskende hvor mange ting man skal klargøre og tage med i betragtning. Med en plan for næste dag ender onsdagen med højt humør.

Ikke så meget glimmer

Vækkeuret ringer og travlheden mærkes. De sidste klargøringer skal være på plads inden modellerne ankommer. Mange tænker måske at modellivet er glamourøst, men at sidde syv modeller på ét hotelværelse for at få lagt makeup og skifte tøj, er ikke både varmt, men også fyldt, især fordi der også skulle være plads til kamera Setup og lyssætning.

Heldigvis havde Eva fundet nogle fantastiske modeller, som hyggede og chattede i ventetiden. Eva fotæller, ”Det har altid været vigtigt for mig, at mine modeller er naturlige. Selvfølgelig laver jeg også glam, som er en del af mit brand, det naturlige look er dog det vigtigste”.

Mens Eva har travlt med at lægge makeup, bliver der snakket om mode, stilretninger og de nyeste trends og udsendte reporter følte sig måske en smule malplaceret i flokken af modebevidste modeller.

Nu går det stærkt

Men hurtigt bliver det alvor og med erfaring og målrettet ”directions”, bliver modeller og fotograf dirigeret, så det passer ind i Evas brandstil, som hun er meget bevidst om.

Valget af Tilburg i Nederlandene er ikke tilfældigt idet den årlige festival for rødhårede finder sted her i byen, med deltagelse fra hele verden. Her finder man rødhårede fra Australien, USA, Brasilien, Grækenland og naturligvis fra Skotland og Irland. Derfor valgte hun i år at lave et Model Call og fandt hurtigt modeller, som gerne ville være brandambassadører og modeller.

Selvfølgelig kunne hun bruge danske modeller, men da Hey Redhead sælges til kunder over hele verden, ”er det vigtigt for mig, at mine modeller afspejler mine faktiske kunder. Alle aldre og alle køn er interessante for min brandidentitet”, forklarer hun da vi spørger ind til hvorfor hun bruger så bredt et udvalg af internationale modeller.

Red Days Festival

Det bliver svært at vælge

Dagen lakker mod enden og med et par tusinde fotos i kassen, sender Eva sine modeller afsted med en lækker Giftbag, som vækker stor begejstring hos modellerne, udover de fantastiske billeder som de også får adgang til.

Fredagen går med den sidste forberedelse og så lige et lille fotoshoot på festivalpladsen, som er ved at blive gjort klar til at modtage gæsterne fra hele verdenen. Eva mødes her med Karina fra Tyskland, som hun har brugt et par år og er en af hendes favoritter. ”At have nogle faste modeller i sit katalog, betyder meget for mig personligt, da jeg sætter stor vægt på de personlige relationer, som er en stor del af det Hey Redhead står for” fortæller hun imens hun lige giver nogle directions til Karina og fotografen, ”derfor er jeg også selv til stede på alle fotoshoots. Og derfor er jeg med her i Holland, hvor jeg kan møde alle mine internationale modeller” slutter hun.

Alt er planlagt

Lørdagen og søndagen er planlagt ned i mindste detalje, lige fra samarbejdet med festivalen om at være Makeup artist på det årlige modeshow, til hendes eget setup, hvor gæsterne får muligheden for at få lagt makeup og efterfølgende et lille fotoshoot med en professionel fotograf. I år har Eva allieret sig med en af deltagerne, Jette fra København, som skal hjælpe med salg af mascara og bookingerne.

Til spørgsmålet om, hvorfor en iværksætter fra Horsens vælger at rejse til Nederlandene for at promovere sit produkt, svarer hun ”for mig er Hey Redhead et internationalt Brand, med et internationalt klientel. Jeg er stolt over at komme fra Horsens, men som forretningskvinde er jeg nødt til at tænke ud over landegrænserne. Jeg har mine produkter i danske butikker som den lokale Helse Guru inde i Horsens til Smagen af øen og baghuset på Samsø, til distribution gennem Bioforce,” og hun fortsætter, ”men i min branche er man nødt til at tænke internationalt fordi ellers bliver man hægtet af”.

Med store forventninger til resultat når vi lige at høre, at salgstallene fra sidste år allerede er blevet slået på første dagen alene. Så udover at styrke sit internationale image, er det også god business. Det er altid dejligt med en succeshistorie vores lokalområde, især når den også når ud over landets grænser.

Reklamer

Læs ugens avis

 

Reklamer