Gå til hovedindhold

Peter på tur



Henrik viser Peter Sørensen rundt i klinikken

BRÆDSTRUP - Peter - som i Borgmester Peter Sørensen - havde lagt sine ugentlige virksomhedsbesøg denne fredag i Brædstrup.

Tekst og foto Per Bonde

Det er ikke noget nyt, at Peter lægger vejen forbi kommunens virksomheder. Det har jeg gjort i flere år fortæller Borgmesteren, og det gør jeg for at have et førstehåndsindtryk af de virksomheder der er beliggende i kommunen, både de succeshistorier der er i enhver virksomhed, men nok især de udfordringer der måtte være.

Vi har i kommunen forskellige muligheder for at hjælpe med rådgivning primært gennem Business Horsens og Business Brædstrup, og derudover har vi jo også direkte linjer til Christiansborg og Bruxelles, så vi kan hjælpe med at løfte ting, og på den måde hjælpe med at få sat fokus på problemstillinger om det ene eller andet.

I alt brugte Peter Sørensen et par timer på at besøge tre virksomheder i Brædstrup midtby, og man kunne måske forvente, at han med det snarlige kommunalvalg kunne finde på også at tage kasketten som spidskandidat på, men nej. På intet tidspunkt i de to timer blev ordet valg eller socialdemokrati nævnt. Peter var i Brædstrup i sin rolle som Borgmester og med sig havde han Jeppe Keller Jensen leder af afdelingen for erhverv og turisme.

Thomas Køreskole Brædstrup

Køreskole Thomas

Sammen med koordinator Carina Munkholm fra Business Brædstrup, startede de besøgene hos Thomas Køreskole ved Thomas Pedersen i Nørregade. Thomas selv og kørelærer Steen tog imod, og der blev hilst pænt på hverandre. Peter Sørensen forklarede, ligesom ved de to efterfølgende besøg, at han kom for at blive klogere på kommunens erhvervsklima, så fremtidige erhvervsstrategier bygger på viden i stedet for formodninger.

Første spørgsmål var derfor ved alle tre besøg, hvordan går det her, og er der udfordringer, i vil dele med os.

I det store hele er jeg meget godt tilfreds med, hvordan det går, vi er stort set fuldt belagt, så vores største udfordring er egentlig, om eller måske rettere, hvornår jeg skal udvide forretningen, fortalte Thomas. Det førte til en snak om befolkningsudvikling eller rettere, hvor er det, de unge i kørekorts alderen findes.

Her var borgmesteren helt klart på hjemmebane, og kunne på stedet give Thomas et par relevante fif, og gav udtryk for, at han som alle andre kan søge mere viden på rådhuset. Thomas fortalte, at der tidligere har været relativ lang ventetid på lægeerklæringer, men at det er blevet klart bedre, så vi har egentlig ikke de store problemer.

Nu er det sådan, at alle har en klar erindring om, hvordan det var at tage kørekort, og snart flød anekdoterne om hvordan de tilstedeværende tog deres kørekort. Baseret på dem, er det helt klart at de ældre årgange er sluppet noget lettere igennem prøverne end dagens køreskoleelver kommer til. Snakken gik lystigt og gnidningsfrit, men der var plan om yderligere to virksomhedsbesøg denne fredag formiddag, så efter en halv time blev der sagt farvel og tak for besøget.

Mona giver Peter en indsigt i de cremer hun benytter i butikken

Liseminde Hudpleje

Herefter gik turen til Liseminde Hudpleje i Bredgade. Indehaver Mona Damsted Rasmussen tog imod, og forklarede hvilke behandlinger, man kunne få i hendes salon. Det er mest ansigtsbehandlinger, ansigtsmassage, bryn og vipper, der udføres, men også hårfjerning ved hjælp af den teknik der hedder sugaring.

Det mærkedes tydeligt, at Peter nok ikke var helt på hjemmebane her. Dog fortalte han, at han en enkelt gang har prøvet at få fjernet hår med voks – det mindes han ikke som en behagelig oplevelse, så det første spørgsmål gik på, om brugen af sugaring gjorde mindre ondt end brugen af voks.

Det mente Mona nu ikke, men brugen af den sirupagtige masse er mere behagelig, og kan tilpasses den enkelte situation og klient. Det fremgik ikke med al tydelighed, at det fik Borgmesteren til at overveje yderligere hårfjerning, men skulle det ske, skulle han nok huske Liseminde hudpleje.

Mona gav udtryk for at forretningen går godt, og at den største udfordring er de nye emballage regler, der træder i kraft 1. oktober. Hun plejer at købe en del af sine produkter i f.eks. Belgien, og hvis det skal fortsætte, betyder det, at hun skal til at holde regnskab med mængderne, og indrapportere dette til myndighederne. Det kunne lyde som en mindre opgave, men det er det ikke, forsikrer Mona.

Monas udfordringer var ikke ukendte for borgmesteren, og han kunne fortælle, at han fra Christiansborg havde hørt, at der var ændringer på vej til lovgivningen – måske allerede i den kommende uge, så hans opfordring til Mona var at slå koldt vand i blodet lige den kommende tid.

Dyrlæge Agerholm

Fra Mona i Liseminde hudpleje, gik turen videre til Henrik Agerholm, som er indehaver af Dyrlæge Agerholm. Det var noget af en ankomst, vi fik. Henrik var nemlig i gang med en konsultation af en boxer, der blandt andet skulle have tømt sine analkitler – det var bestemt ikke lydløst, så vi havde alle lidt ondt af det stakkels dyr. Kort efter kom hunden ud med meget målrettet med kurs mod udgangen med et udtryk af, her skal jeg ikke være, mens ejerne så tydeligt lettede ud og lod til at have tid til en snak.

Kort efter kom Henrik ud, og bød velkommen. Det var ikke brug for mange spørgsmål, for at få talestrømmen i gang. For Henrik har det været noget af en omstilling at etablere sig som selvstændig dyrlæge igen, efter i en årrække at have været ansat i en af de tre kapitalejede dyrlæge-kæder, der sidder på op mod 75% af det danske marked. Ifølge Henrik er arbejdet i de kapitalejede kæder upersonligt, og ofte var der ikke tid nok til den enkelte klient.

Nu er jeg min egen herre, og har sat mere tid af til hver konsultation, så jeg synes min kontakt med kunderne er blevet meget bedre, og det sikrer, at der er tid til at svare på alle de spørgsmål, der kan være om det kæledyr, jeg har i behandling. Det giver mig mere tilfredshed i arbejdet, og jeg føler, at kunderne er glade for det. Så skulle man jo tro, at jeg er dyrere end de store kæder, men det er ikke tilfældet snarere tværtimod.

Jeg har jo tidligere været selvstændig, så jeg troede jeg havde styr på det hele. Det må jeg sande, ikke helt er tilfældet. Jeg kunne godt have brugt lidt råd og vejledning, siger Henrik. Borgmester og Erhvervschef var lidt overraskede over, at Henrik ikke havde fået en henvendelse fra kommunen med orientering om de muligheder, der er for at søge hjælp i kommune og region. Den orientering sendes til alle nye virksomheder. Årsagen var, at Henrik havde genbrugt sit cvr-nummer fra sin tidligere virksomhed, og derfor ikke er blevet registreret som en ny virksomhed.

Henrik fortalte, at han faktisk ikke har oplevet de helt store problemer, siden han åbnede i maj. Det, det er mest irriterende, er veterinærstyrelsens bureaukrati, der kan være lidt svært at se fornuften i udover at skabe arbejde til bureaukrater. Han gav et par eksempler på de arbejdsgange, de har i Veterinærstyrelsen, og både Peter og de øvrige tilstedeværende måtte tage sig til hovedet.

Peter indrømmede, at Veterinær styrelsen ligger lidt uden for det han plejer at beskæftige sig med, så han kunne ikke love noget, men at han helt klart ville lægge et ord de rigtige steder.

Besøget afsluttede med et besøg, i det Henrik kalder museet, der ligger på anden sal i klinikken. Her blev det klart, at Dyrlæge Agerholm er en del af et dynasti af dyrlæger. F.eks. var et af de udstillede møbler Henriks fars skrivebord fra tiden som dyrlægestuderende på Landbohøjskolen. Inden der blev sagt tak for besøget, var der lige tid til en kop kaffe og lidt snak om alle mulig andre ting.

Reklamer

Læs ugens avis

 

Reklamer