Gå til hovedindhold

Valgkamp, byskilte – og tavshed om toget



Mand med briller og grøn skjorte

DEBAT - Hver morgen gentager det samme billede sig for os, der bor i Hovedgård og i oplandet omkring. Vi holder i kø, vi venter på et hul i trafikken, og vi kigger på de lange rækker af biler med én person i hver. Det er blevet en slags normaltilstand – men det gør det ikke mindre problematisk.

Af Anders Boll, Gl. Kattrupvej 43, 8732 Hovedgård

I den aktuelle valgkamp har mange kandidater fået øje på oplandet og landsbyerne. Der bliver taget billeder ved byskilte, og der bliver talt varmt om fællesskab og nærhed.

Men ét emne glimrer ved sit fravær: Hvad vi gør ved den daglige trafik fra Hovedgård og oplandet, og hvilken rolle toget kunne spille.

Vi behøver ikke gætte på, om et togstop i Hovedgård ville blive brugt. Vi ved allerede fra en Rambøll-analyse, som Horsens Kommune selv har været med til at bestille, at et togstop i Hovedgård ikke er ønsketænkning.

Beregningerne viser et passagergrundlag på omkring 800 daglige passagerer – faktisk cirka 809 – hvis toget stopper i Hovedgård. Selv de forsigtige beregninger lander på omkring 600 daglige passagerer, mens de optimistiske nærmer sig 1.000. Det er ikke en håndfuld romantiske togentusiaster – det er et solidt hverdagsgrundlag.

Hvis man omsætter de 800 togrejsende til biler, svarer det til, at vi kan fjerne i omegnen af 400 bilture om dagen på vejene i og omkring Hovedgård.

400 bilture mindre – hver eneste dag – det er altså noget, man kan mærke på Gl. Horsens Landevej, i køerne ind mod Horsens og på E45.

Vi ved også, at en stor del af de beskæftigede i Hovedgård pendler til Horsens og Aarhus, og at størstedelen af de ture i dag foregår i bil. Samtidig er busdriften i området blevet tyndere med årene.

For mange er bilen – og ofte bil nummer to i husstanden – derfor ikke et spørgsmål om komfort, men om overhovedet at kunne passe et job mod nord eller syd. Det gælder også de unge, som hver dag skal til uddannelsesinstitutioner i Horsens eller Aarhus. For dem ville et togstop i Hovedgård være det mest oplagte.

Hovedgård og oplandet er et attraktivt sted at bosætte sig. Her kan man stadig fnde en bolig, der er til at betale, og der planlægges nye boligområder.

Hvis vi ønsker, at både unge familier og seniorer kan blive boende i landsbyerne, er vi nødt til at tænke transport med. Et togstop i Hovedgård vil være et konkret bidrag til, at man kan bo her uden at være bundet til bilen i samme omfang som i dag.

Samtidig investeres der massivt i at udvide E45 med et tredje spor omkring Horsens for at få plads til endnu mere trafk. Det kan man mene meget godt om, men det rejser også spørgsmålet: Hvorfor fylder den kollektive del af løsningen så lidt i debatten?

Et togstop i Hovedgård på en strækning, der i forvejen elektrificeres, vil formentlig kun koste få minutters rejsetid for nogle passagerer. Spørgsmålet er, om de minutter virkelig er vigtigere end hverdagen for dem, der bor og arbejder mellem Horsens og Aarhus.

Hvor den enkelte vælger at sætte sit kryds til kommunalvalget, er ikke mit anliggende. Mit ærinde er at synliggøre, at toget er en enkel og konkret del af løsningen på køer, trafikkaos og grøn omstilling i vores del af kommunen – og at det ikke er nævnt i debatten.

Kære kandidater – I må gerne mene noget forskelligt, men I er nødt til at mene noget om toget i Hovedgård. Lad os i det mindste sørge for, at emnet kommer på bordet, når vi taler om udviklingen i oplandet.

Toget kører hver dag forbi Hovedgård. Spørgsmålet er, hvor længe vi vil blive ved med at stå og kigge efter det.

Reklamer

Læs ugens avis

 

Reklamer

Mest læste artikler