Gå til hovedindhold

Fremtiden for kollektiv trafik starter i oplandet



Stephan Arnold Thomsen

DEBAT - Til valgmødet i Østbirk blev paneldeltagerne spurgt, om de havde nogen visioner. Tavsheden var larmende.

Af Stephan Arnold (V), kandidat til KV25

Derfor vil jeg gerne give mit bud på en løsning, der ikke bare er visionær, men også realistisk.

Vi kan styrke mobiliteten i oplandet uden at hive flere penge op af borgernes lommer. Tværtimod.

Hvis vi tør tænke nyt og gå forrest, kan vi faktisk få mere kollektiv trafik for færre penge.

I dag bruger Horsens Kommune cirka 64 millioner kroner årligt på kollektiv trafik – og 60% af disse midler går til lønninger til chauffører. Tænk hvis vi i stedet kunne fordoble antallet af afgange og samtidig sikre langt bedre dækning i oplandet. Det kan vi, hvis vi er klar til at være first mover på fremtidens mobilitet.

Selvkørende busser er ikke længere science fiction. I både Sverige og Tyskland kører de allerede som del af den kollektive trafik. I Gøteborg er linje 169 blevet udvidet med en autonom shuttlebus som supplement, og i Tyskland har RMV netop startet en pilot med 15 selvkørende busser, som indgår i deres almindelige takstsystem.

Trafikstyrelsen har i deres seneste evaluering åbnet døren på klem for pilotprojekter i Danmark. Der er stadig lovgivning og teknologi, som skal afprøves og tilpasses – men det er nu, vi skal rykke.

Derfor foreslår jeg, at Horsens Kommune igangsætter et pilotprojekt med en selvkørende minibus i oplandet. Det kan være i Gedved, Nim eller Østbirk – steder hvor den kollektive trafik i dag er tynd, og hvor potentialet for at løfte mobiliteten er størst. Med støtte fra fonde og private aktører kan vi dele risikoen og vinde erfaring – og skabe resultater.

Det handler ikke kun om teknologi. Det handler om frihed og lige muligheder, uanset postnummer.

Om at give unge i oplandet adgang til fritidsaktiviteter og venner uden at være afhængige af forældres bil og arbejdstid.

Og om at vise, at vi i Horsens tør tage ansvar for fremtiden.

Det kan vi gøre bedre.

Reklamer

Læs ugens avis

 

Reklamer

Mest læste artikler