Uffe Bie
Formand / Horsens kredsen
DEBAT - Horsens Kommune bruger hvert år omkring 65 millioner kroner på offentlig transport. Det er mange penge, og vi er forpligtede til at bruge dem klogt og ansvarligt. Alligevel oplever borgere i vores yderområder, at busserne ikke kommer, eller at de må vente i timevis på en forbindelse. For gymnasieelever, børnefamilier og pensionister er det ikke en løsning, men en barriere.
Af Uffe Bie. Formand / Horsens kredsen
Derfor har Moderaterne i Horsens en drøm – og en ny vej.
Den ultimative drøm er små, førerløse el-minibusser, som på sigt kan hente folk i landsbyerne og køre dem til skole, arbejde, handel eller fritid. Det vil være både bæredygtigt og effektivt. Men indtil teknologien er klar, kan vi gøre noget mere jordnært, som samtidig giver stor effekt:
Mindre Elbusser, kørt af fx flexjobbere eller pensionister, der tøffer rundt i timedrift i de travleste perioder. De kan samle passagerer op i lokale hubs – for eksempel i Slagballe, Grædstrup, Davding og Ring – og køre til Brædstrup, hvor der er forbindelse til større busser videre mod Horsens eller gymnasiet i Tørring. Eller Østbirk over Torp, Lundum, Vrønding, Rådved til Horsens osv. osv.
På den måde kan:
- Gymnasieelever komme frem til tiden.
- Pensionister trygt tage til byen for at handle og hjem igen.
- Børnefamilier få deres børn fragtet til skole, sport og fritidsaktiviteter.
Vi ønsker ikke blot at bruge flere penge – men at bruge de midler, vi allerede afsætter, på en mere målrettet og virkningsfuld måde. Vi er økonomisk ansvarlige, men vi tør også tænke anderledes.
Offentlig transport skal ikke isolere yderområderne – den skal skabe sammenhæng, tryghed og muligheder. Kun sådan gør vi det attraktivt at bo i vores landsbyer – både for unge og ældre, børnefamilier og pensionister.